Samochody

Audi Q3 2.0 TDI: Przegląd silnika i osiągi tego auta. Czy warto inwestować?

Florencja Kubiak19 lipca 20246 min
Audi Q3 2.0 TDI: Przegląd silnika i osiągi tego auta. Czy warto inwestować?

Audi Q3 2.0 TDI to niezwykle popularny model kompaktowego SUV-a z niemieckiej stajni. Silnik Diesla o pojemności 2.0 litra słynie z wysokiego momentu obrotowego i doskonałej elastyczności, lecz często pada pytanie – czy warto inwestować w tego rodzaju jednostkę? W tym obszernym przeglądzie przyjrzymy się bliżej osiągom i specyfikacji technicznej 2.0 TDI, podamy typowe koszty eksploatacji i usterkach oraz rozwiejemy wątpliwości dotyczące opłacalności zakupu Audi Q3 z tą jednostką napędową.

Kluczowe wnioski:
  • Silnik 2.0 TDI zapewnia świetne osiągi i niskie spalanie na trasie. Jest to sprawdzona i niezawodna konstrukcja.
  • W mieście i podczas częstych przystanków zużycie paliwa może być wyższe niż w przypadku mniejszych silników benzynowych.
  • Typowe usterki to awarie turbosprężarki, pompy wtryskowej i filtra cząstek stałych, co generuje spore koszty napraw.
  • Słaba ergonomia podczas codziennej eksploatacji w mieście stanowi jedną z większych wad diesla.
  • Ostateczna decyzja o zakupie tego modelu powinna uwzględniać indywidualne potrzeby i styl jazdy potencjalnego nabywcy.

Najnowsze informacje o silniku 2.0 TDI w Audi Q3

Jeśli szukasz kompaktowego SUV-a z dynamicznym, lecz oszczędnym dieslem, powinieneś zwrócić uwagę na Audi Q3 2.0 TDI. Jednostka ta została niedawno poddana modyfikacjom, które zwiększyły jej osiągi i zmniejszyły emisję szkodliwych substancji. Spełnia ona najnowsze normy czystości spalin Euro 6d-TEMP, co czyni ten model przyjaznym dla środowiska i dopuszczonym do ruchu w centrach miast z zakazami dla starszych diesli.

Nowy silnik 2.0 TDI generuje maksymalną moc 150 KM i potężny moment obrotowy 340 Nm, który jest dostępny już od niskich obrotów. Pozwala to na płynną jazdę oraz pewne przyspieszenie bez obciążania zbytnio jednostki. Producent zastosował również udoskonalony system wtrysku common rail, którego wysoka precyzja przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin.

Warto wspomnieć, że w przeciwieństwie do wcześniejszych wersji, ten 2.0 diesel nie ma problemu z osadami na zaworach i w komorze spalania. Kwestia ta została rozwiązana dzięki zastosowaniu nowego systemu recyrkulacji spalin i zmienionej konstrukcji turbosprężarki. To duży plus z perspektywy przyszłych kosztów serwisowych.

Podsumowując, Audi Q3 2.0 TDI doczekało się długo wyczekiwanych aktualizacji, które poprawiły jego osiągi, oszczędność i ekologiczność, zachowując jednocześnie charakterystyczną dla diesli dynamikę. To z pewnością ciekawa propozycja dla poszukujących wydajnego, ale rozsądnego pod względem eksploatacji SUV-a.

Specyfikacja jednostki napędowej 2.0 TDI w Audi Q3

Dla lepszego zrozumienia potencjału Audi Q3 2.0 TDI, przyjrzyjmy się bliżej parametrom tej jednostki. Czterocylindrowy silnik o pojemności dokładnie 1968 cm3 został wyposażony w podwójne doładowanie w postaci turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz klasycznego kompresora Rootsa. Taki układ zwiększa wydajność i przyczynia się do obniżenia poziomu emisji spalin.

Konstrukcja diesel'a 2.0 TDI opiera się na lekkim aluminiowym bloku, aluminiowej głowicy, dwóch wahaczach rozrządu wydłużających okresy wymiany oleju oraz dwumasowym kole zamachowym redukującym wibracje. W przeciwieństwie do najpopularniejszych silników benzynowych nie posiada on również łańcucha rozrządu, co zmniejsza ryzyko awarii i ułatwia ewentualną wymianę paska.

Kluczowe dane techniczne dla tego motoru to maksymalna moc 150 KM osiągana przy 3500-4000 obr/min oraz wspomniane już ogromne 340 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w bardzo szerokim zakresie od zaledwie 1750 do 3000 obr/min. Oznacza to wysoki komfort i żwawą reakcję na wciśnięcie pedału gazu.

Silnik spełnia najnowsze normy emisji spalin Euro 6d-TEMP dzięki zaawansowanym układom obróbki gazów wylotowych obejmującym m.in. filtr cząstek stałych DPF, katalizator utleniający DOC, selektywną redukcję katalityczną AdBlue oraz recyrkulację spalin EGR. Te systemy nie tylko oczyszczają wydech, ale jednocześnie minimalizują zużycie paliwa.

Czytaj więcej: VW Golf 6: Pełny przegląd modelu Golf 6: kompleksowa analiza

Osiągi i zużycie paliwa Audi Q3 2.0 TDI

Choć dla wielu kluczowym aspektem podczas zakupu auta jest ekonomiczna eksploatacja, nie można zapominać o przyjemności z jazdy. Przegląd Audi Q3 2.0 TDI pokazuje, że ten SUV łączy relatywnie niskie spalanie z przyzwoitymi osiągami na drodze. Według danych producenta, przy obciążeniu jedynie kierowcą, samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 212 km/h.

Godne uwagi jest również duże zarezerwowanie mocy, które umożliwia dynamiczne wyprzedzanie na drogach szybkiego ruchu. Q3 z tym silnikiem przyspieszenie od 80 do 120 km/h zajmuje zaledwie 8,3 sekundy, co jest bardzo dobrym rezultatem dla auta segmentu kompaktowych SUV-ów. Wszystko to sprawia, że podróżowanie nim staje się wyraźnie przyjemniejsze.

Przejdźmy jednak do najważniejszego aspektu, czyli zużycia paliwa na 100 km. Według danych fabrycznych, to agresywnie wyceniane auto spala średnio 5,3 litra oleju napędowego w cyklu mieszanym, 6,1 l/100 km w mieście i zaledwie 4,9 l na trasie. Są to w sumie rozsądne wartości, szczególnie w przypadku typowej jazdy poza miastem, gdzie dochodzi do głosu genialnie elastyczna charakterystyka jednostki 2.0 TDI.

Na te wyniki wpływ ma nie tylko sama konstrukcja silnika, ale również opływowy kształt nadwozia, nisko opony oraz zastosowanie licznych rozwiązań zmniejszających opory toczenia i aerodynamiczne. W układzie napędowym znalazł się wybierany manualnie bądź opcjonalnie system odłączania dwóch cylindrów na biegu jałowym.

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s
  • Prędkość maksymalna: 212 km/h
  • Średnie spalanie: 5,3 l/100 km
  • W cyklu miejskim: 6,1 l/100 km
  • Na trasie: 4,9 l/100 km

Podsumowanie

Z przeprowadzonego przeglądu modelu wynika, że Audi Q3 2.0 TDI to udany przykład kompaktowego SUV-a z wysokoprężną jednostką napędową. Pomimo mniejszej pojemności, ten diesel zapewnia świetne osiągi, dużą dynamikę i stosunkowo niskie zużycie paliwa, szczególnie podczas jazdy na dłuższych dystansach. Należy jednak pamiętać o potencjalnych usterkach i kosztach eksploatacji.

Dla porównania, większy i bardziej prestiżowy Audi Q7 4.2 TDI oferuje jeszcze lepsze parametry, choć różnice w dynamice nie są aż tak duże. Podczas rozważania zakupu warto więc przeanalizować swoje wymagania pod kątem przestrzeni, osiągów czy prestiżu, aby dokonać optymalnego wyboru modelu najlepiej dopasowanego do indywidualnych preferencji i stylu jazdy.

Najczęstsze pytania

Zużycie paliwa tego diesla jest stosunkowo niskie. Według danych producenta, średnio spala on 5,3 l/100 km w cyklu mieszanym, 4,9 l na trasie i 6,1 l w mieście. Świadczy to o dobrej ekonomiczności podczas dłuższych podróży, ale mniej oszczędnej jeździe w zatłoczonym ruchu miejskim.

Pomimo kompaktowych rozmiarów i pojemności 2.0 l, ten silnik dysponuje mocą 150 KM i ogromnym momentem obrotowym 340 Nm już od niskich obrotów. Dzięki temu Q3 2.0 TDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9,3 sekundy, co jest bardzo dobrym rezultatem.

Do najczęstszych usterek należą awarie turbosprężarki, pompy wtryskowej wysokiego ciśnienia oraz zapychanie filtra cząstek stałych DPF. Po dłuższym czasie mogą się również pojawić problemy z układem recyrkulacji spalin EGR. Koszty napraw zwykle są wyższe niż w przypadku silników benzynowych.

Ostateczna decyzja zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Diesel ten łączy dobre osiągi i ekonomię na dłuższych dystansach z rozsądnymi kosztami zakupu. Należy jednak liczyć się z wyższymi wydatkami na naprawy po wielu latach i trudnościami podczas częstej eksploatacji miejskiej.

Zmodernizowany silnik 2.0 TDI spełnia najnowsze normy emisji spalin Euro 6d-TEMP. Posiada on udoskonalony system wtrysku common rail oraz zmodyfikowany układ dolotowy i turbosprężarkę. Rozwiązania te zwiększyły osiągi, zmniejszyły zużycie paliwa i wyeliminowały problem z osadami na zaworach.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Szwecja rejestracja | Szwedzkie tablice rejestracyjne online
  2. Wymiana sprzęgła w Nissan Almera - poznaj realne koszty i ceny w 2024
  3. Informacje w dowodzie rejestracyjnym: co się w nim znajduje?
  4. Ford Kuga – dane techniczne i co jeszcze musisz wiedzieć przed zakup
  5. Zakup używanego samochodu - na co zwrócić uwagę wybierając auto?
Autor Florencja Kubiak
Florencja Kubiak

Jestem instruktorką jazdy. Dzielę się wiedzą jak bezpiecznie i ekonomicznie jeździć samochodem. Omawiam przepisy ruchu drogowego i udzielam porad, jak zdać egzamin na prawo jazdy za pierwszym razem.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły