Euro 6 to najnowsza norma emisji spalin dla pojazdów, która zaczęła obowiązywać w Europie w 2014 roku. Jest ona znacznie bardziej rygorystyczna od poprzednich norm Euro i nakłada dużo niższe dopuszczalne poziomy emisji szkodliwych związków, takich jak tlenki azotu, cząstki stałe czy węglowodory.
Kluczowe wnioski:- Norma Euro 6 znacząco obniżyła dopuszczalny poziom emisji szkodliwych związków w spalinach.
- Dotyczy wszystkich nowo homologowanych pojazdów w UE od 2014 roku.
- Wprowadza szereg wymogów odnośnie konstrukcji i wyposażenia pojazdów.
- Jej spełnienie wymaga stosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych.
- Przyczyni się do poprawy jakości powietrza w Europie.
Norma Euro 6 poziomy emisji
Norma Euro 6 wprowadza znaczące zaostrzenie dopuszczalnych poziomów emisji szkodliwych związków w spalinach pojazdów. Obowiązuje we wszystkich nowo homologowanych samochodach osobowych i dostawczych, autobusach i ciężarówkach produkowanych i sprzedawanych w UE od 2014 roku.
Głównym celem normy jest dalsza redukcja zanieczyszczenia powietrza przez motoryzację, która wciąż pozostaje istotnym źródłem emisji tlenków azotu, cząstek stałych i niektórych węglowodorów.
Poziomy emisji Euro 6
W porównaniu do poprzedniej normy Euro 5, Euro 6 zakłada obniżenie emisji:
- tlenków azotu (NOx) o ponad połowę dla samochodów osobowych z silnikiem Diesla,
- cząstek stałych nawet 8-krotnie dla silników benzynowych,
- w sumie emisja HC+NOx spada o około 30%.
Precyzyjne wartości dopuszczalnych poziomów emisji są zróżnicowane w zależności od kategorii i typu pojazdu.
Emisja spalin Euro 6 dla różnych typów pojazdów
Norma Euro 6 wprowadza oddzielne wymagania emisyjne dla różnych kategorii pojazdów, uwzględniając specyfikę ich eksploatacji.
Kategoria pojazdu | Dopuszczalna emisja NOx | Dopuszczalna emisja PM |
Osobowe i dostawcze z silnikiem Diesla | 80 mg/km | 4,5 mg/km |
Osobowe i dostawcze z silnikiem benzynowym | 60 mg/km | 4,5 mg/km |
Autobusy i autokary | 105 mg/kWh | 10 mg/kWh |
Wymagania są sprawdzane w warunkach rzeczywistej eksploatacji w specjalnej jeździe testowej tzw. RDE (Real Driving Emissions).
Czytaj więcej: Strony z autami używanymi w Niemczech
Wymagania normy Euro 6 dla silników benzynowych
Spełnienie wymogów Euro 6 przez silniki benzynowe było mniejszym wyzwaniem niż dla jednostek wysokoprężnych. Powodem jest dużo niższa emisja cząstek stałych oraz bardziej efektywne działanie systemów redukcji NOx, takich jak trójfunkcyjne reaktory katalityczne.
Mimo to, konieczne było między innymi:
- Wprowadzenie bezpośredniego wtrysku paliwa, zwiększającego sprawność silników,
- Rozwój systemów recyrkulacji spalin (EGR),
- Optymalizacja procesu spalania.
Dzięki temu udało się osiągnąć wymagany, drastyczny spadek emisji cząstek stałych.
Wymagania normy Euro 6 dla silników Diesla
Dużo większe wyzwanie stanowiło dostosowanie silników wysokoprężnych do restrykcyjnych norm emisji Euro 6. Szczególnie trudne było spełnienie wymogów w zakresie tlenków azotu w warunkach rzeczywistej jazdy (RDE).
Aby to osiągnąć, konieczna była kompleksowa przebudowa układów:
Nowa norma Euro 6 praktycznie zmusiła producentów do gruntownej modernizacji jednostek Diesla i opracowania zupełnie nowych rozwiązań obniżających emisję szkodliwych substancji w spalinach.
Zastosowano między innymi zaawansowane układy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), dodatkowe wtryski czynnika AdBlue oraz filtry cząstek stałych. Pozwoliło to na radykalne ograniczanie emisji tlenków azotu i sadzy podczas jazdy w najróżniejszych warunkach.
Procedura badania emisji spalin według normy Euro 6
Aby zweryfikować faktyczną emisję zanieczyszczeń przez pojazdy, norma Euro 6 wprowadza zarówno laboratoryjne badania na hamowni, jak i pomiary na drodze w ramach wspomnianej procedury RDE.
Badanie RDE polega na przejechaniu przez pojazd trasy testowej liczącej około 90-120 km. Zawiera ona różnorodne odcinki – teren miejski, pozamiejski, autostradę. Pozwala to zweryfikować emisję w typowych dla kierowców warunkach rzeczywistych.
W trakcie jazdy testowej mierzony jest średni poziom emisji tlenków azotu i cząstek stałych. Musi się on mieścić w określonych limitach.
Wpływ normy Euro 6 na redukcję zanieczyszczeń
Wprowadzenie normy Euro 6 przyczyni się do znacznej poprawy jakości powietrza w Europie i redukcji emisji szkodliwych związków pochodzących z transportu drogowego. Eksperci szacują, że realne obniżenie zanieczyszczeń może sięgnąć 60-80%.
Wiąże się to z koniecznością montowania zaawansowanych technologicznie i drogich systemów oczyszczania spalin, co z pewnością podniesie ceny nowych samochodów. Jednak korzyści zdrowotne i środowiskowe znacznie przewyższają koszty.
Podsumowanie
Norma emisji spalin Euro 6, która weszła w życie w 2014 roku, wprowadza znacząco bardziej rygorystyczne dopuszczalne poziomy emisji szkodliwych związków w gazach wylotowych z pojazdów. Jej głównym celem jest dalsza poprawa jakości powietrza w Europie.
Poziomy emisji ustalone w Euro 6 są nawet kilkukrotnie niższe niż w poprzedniej normie Euro 5. Dotyczy to zwłaszcza tlenków azotu i cząstek stałych emitowanych przez silniki Diesla. Spełnienie tych wymogów było ogromnym wyzwaniem dla producentów.
Aby sprostać rygorom Euro 6, konieczne było zastosowanie w pojazdach nowoczesnych technologii - zaawansowanych systemów oczyszczania spalin, takich jak filtry DPF czy SCR wykorzystujące płyn AdBlue. Pozwoliło to radykalnie obniżyć emisję szkodliwych związków.
Eksperci przewidują, że dzięki normie Euro 6 uda się zredukować zanieczyszczenie powietrza pochodzące z transportu nawet o 80%. To ogromna korzyść dla nas wszystkich, mimo wyższych cen nowych samochodów Euro 6.