Wlanie diesla do benzyny może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika oraz innych podzespołów samochodu. Niestety zdarza się, że z roztargnienia lub braku uwagi tankujemy niewłaściwy rodzaj paliwa. W artykule wyjaśnimy, jakie są konsekwencje takiej pomyłki, do czego może prowadzić jazda na mieszance diesla i benzyny oraz jak postępować w przypadku zatankowania złego paliwa.
Kluczowe wnioski:- Mieszanina diesla i benzyny powoduje uszkodzenie silnika oraz układu paliwowego.
- Należy jak najszybciej opróżnić zbiornik paliwa z nieprawidłowym rodzajem paliwa.
- Przed uruchomieniem silnik należy kilkukrotnie przepłukać czystą benzyną.
- Konieczna może być naprawa lub wymiana uszkodzonych podzespołów.
- Koszt naprawy zależy od zakresu uszkodzeń, może dochodzić nawet do kilku tysięcy złotych.
Skutki wlania oleju napędowego do zbiornika z benzyną
Wlanie oleju napędowego do baku z benzyną jest bardzo poważną i kosztowną pomyłką. Mieszanka tych dwóch paliw prowadzi do uszkodzenia silnika oraz innych elementów układu napędowego samochodu. benzyna do diesla powoduje znaczne obniżenie liczby oktanowej mieszanki paliwowej, przez co spada odporność silnika na spalanie detonacyjne.
W efekcie dochodzi do gwałtownego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej jeszcze przed osiągnięciem górnego martwego punktu tłoka. Generuje to fale uderzeniowe uszkadzające elementy silnika takie jak tłoki, pierścienie tłokowe, zawory i inne detale silnika.
Najczęstsze objawy po wlaniu oleju napędowego do silnika benzynowego
Oprócz ryzyka uszkodzeń mechanicznych, mieszanka benzyny i oleju napędowego powoduje szereg symptomów świadczących o nieprawidłowej pracy jednostki napędowej:
- Znaczny spadek mocy i momentu obrotowego silnika
- Nierówne i niestabilne obroty na biegu jałowym
- Problemy z uruchomieniem zimnego silnika
- Zwiększona emisja dymu z rury wydechowej
- Pogorszenie osiągów, "dławienie się" silnika
Szkody spowodowane zatankowaniem niewłaściwego paliwa
Co gorsze, benzyna do diesla czy diesel do benzyny? Każda z tych sytuacji prowadzi do uszkodzenia silnika, przy czym wlanie oleju napędowego do silnika benzynowego jest zdecydowanie groźniejsze i bardziej szkodliwe.
Ze względu na smarujące właściwości oleju napędowego mieszanina diesla i benzyny powoduje:
Nadmierne zużycie ścianek cylindra | Uszkodzenie układu rozrządu |
Korozję i zatarcie pompy wtryskowej | Uszkodzenie świec zapłonowych i czujnika lambda |
W efekcie mogą wystąpić bardzo kosztowne naprawy obejmujące regenerację lub wymianę silnika na nowy egzemplarz.
Jak postępować po pomyłce przy tankowaniu diesla
Gdy już dojdzie do pomyłki i zatankujemy benzynę zamiast oleju napędowego, nie należy uruchamiać silnika. Każda próba jazdy grozi poważnymi i nieodwracalnymi uszkodzeniami jednostki napędowej.
W takiej sytuacji należy jak najszybciej:
- Opróżnić bak paliwa, zlewając niewłaściwe paliwo do specjalnych pojemników.
- Zalać do baku kilkanaście litrów benzyny w celu rozcieńczenia ewentualnych pozostałości oleju napędowego.
- Uruchomić zapłon bez uruchamiania silnika w celu przepompowania świeżej benzyny przez układ zasilania.
- Powtórzyć proces kilkukrotnie, za każdym razem wymieniając paliwo w baku.
Taka procedura pozwoli wypłukać układ paliwowy i zminimalizować ryzyko poważnych awarii podczas jazdy samochodem.
Możliwe konsekwencje jazdy na mieszance paliw
Mimo zastosowania powyższych kroków i przepłukania instalacji paliwowej, niektóre złogi mieszanki diesla i benzyny mogą pozostać w układzie zasilania. Prowadzi to do szeregu problemów podczas jazdy:
Niedrożność dysz i zatarcie pompy wtryskowej. Nierówna praca i zwiększona emisja spalin. Znaczny spadek mocy maksymalnej, problemy z rozruchem na zimnym silniku
W takiej sytuacji z pewnością konieczna będzie regeneracja wtryskiwaczy oraz czyszczenie komory silnika. Niestety mimo tych zabiegów nie da się wykluczyć ryzyka awarii mechanicznych po jakimś czasie.
Jak długo można jeździć na mieszance paliw?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jak długo silnik diesel lub benzynowy zniesie jazdę na mieszance niewłaściwych paliw. Wiele zależy od wieku i stanu technicznego jednostki napędowej. Nowoczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa są bardziej odporne od starszych konstrukcji z wtryskiem pośrednim.
Nawet w tych jednostkach po kilkudziesięciu godzinach takiej eksploatacji mogą jednak wystąpić awarie krytycznych podzespołów - pompy paliwa, wtryskiwaczy, turbosprężarki lub układu rozrządu.
Koszty naprawy uszkodzeń silnika benzynowego
benzyna wlana do diesla to przepis nie tylko na poważne szkody, ale również wysokie rachunki za naprawę. Szacunkowe koszty przywrócenia pełnej sprawności silnika po zatankowaniu niewłaściwego paliwa mogą wynieść:
- Regeneracja wtryskiwaczy - 500-1000 zł
- Wymiana uszkodzonych świec zapłonowych - 250-400 zł
- Czyszczenie komory silnika - 700-1500 zł
- Wymiana silnika na używany - 2500-4000 zł
- Zakup nowego silnika - 5000-15000 zł
Jak widać, pomyłka przy dystrybutorze może słono kosztować. Dlatego zawsze należy kontrolować, czy tankujemy właściwy rodzaj paliwa!
Podsumowanie
Wlanie benzyny do baku z olejem napędowym jest bardzo poważną i kosztowną pomyłką. Mieszanka tych paliw prowadzi do uszkodzenia silnika oraz innych elementów układu napędowego. Benzyna do diesla obniża liczbę cetanową i powoduje samozapłon paliwa jeszcze przed osiągnięciem GMP. Skutkuje to uszkodzeniem tłoków, pierścieni, zaworów a nawet rozległymi pęknięciami bloku silnika.
Typowe objawy świadczące o wlaniu benzyny do oleju napędowego to problemy z uruchomieniem silnika, nierówna praca na biegu jałowym, dym z rury wydechowej i wyraźny spadek mocy jednostki napędowej. Co gorsze - benzyna do diesla czy diesel do benzyny? Wlanie benzyny do silnika z zapłonem samoczynnym jest zdecydowanie bardziej szkodliwe.
Aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń, nie wolno uruchamiać silnika z zatankowaną benzyną. Należy niezwłocznie opróżnić zbiornik paliwa, a następnie kilkukrotnie przepłukać go świeżym olejem napędowym. To pozwoli usunąć resztki benzyny z przewodów paliwowych. Mimo tego procedury, jazda na mieszance tych paliw i tak niesie ze sobą ryzyko późniejszych awarii np. pompy wtryskowej lub turbosprężarki.
Podsumowując, pomyłka przy dystrybutorze i wlanie niewłaściwego paliwa to najkrótsza droga do bardzo kosztownych napraw. Nierzadko konieczny jest zakup nowego silnika, a rachunek sięga kilkunastu tysięcy złotych. Dlatego zawsze należy dwukrotnie sprawdzać, czy tankujemy właściwy rodzaj paliwa!