Samochody z automatyczną skrzynią biegów wyposażone są w specjalny typ sprzęgła. W przeciwieństwie do aut z manualną skrzynią, automaty wykorzystują głównie sprzęgło hydrokinetyczne. To rozwiązanie wykorzystuje olej do przenoszenia mocy z silnika na skrzynię biegów. Jest to kluczowy element, który pozwala na płynną jazdę bez konieczności ręcznego operowania sprzęgłem.
W nowszych pojazdach spotyka się również skrzynie dwusprzęgłowe (DSG). Wykorzystują one sprzęgła tarczowe sterowane automatycznie, co przekłada się na szybszą zmianę biegów i lepsze osiągi samochodu.
Najważniejsze informacje:- Sprzęgło hydrokinetyczne wykorzystuje olej do przenoszenia momentu obrotowego
- Automaty nie wymagają ręcznej obsługi sprzęgła
- Skrzynie DSG mają dwa sprzęgła tarczowe działające automatycznie
- Sprzęgło w automatach też się zużywa i wymaga okresowej diagnostyki
- Wymiana sprzęgła w automatach jest zazwyczaj droższa niż w manualach
- Typowe objawy zużycia to szarpanie i problemy z rozruchem
Czy w automatycznej skrzyni biegów jest sprzęgło?
Tak, w automatycznej skrzyni biegów jest sprzęgło. To kluczowy element, który różni się od tradycyjnego sprzęgła manualnego. Sprzęgło w skrzyni automatycznej wykorzystuje głównie konstrukcję hydrokinetyczną, która zapewnia płynną pracę całego układu. Jest to rozwiązanie, które znacząco wpływa na komfort jazdy.
Sprzęgło w automatycznej skrzyni biegów odpowiada za płynne przenoszenie mocy z silnika. Jego głównym zadaniem jest kontrola momentu obrotowego przekazywanego na koła. Dodatkowo element ten umożliwia zatrzymanie pojazdu bez gasenia silnika. Automaty mają sprzęgło zintegrowane z przekładnią, co eliminuje konieczność ręcznej obsługi.
Rodzaje sprzęgieł stosowanych w automatach
Sprzęgło w skrzyni automatycznej występuje w dwóch głównych wariantach. Każdy z nich charakteryzuje się inną konstrukcją i sposobem działania.
- Sprzęgło hydrokinetyczne: wykorzystuje olej do przenoszenia momentu obrotowego, zapewnia płynną jazdę, nie wymaga obsługi kierowcy
- Sprzęgło w skrzyni DSG: zawiera dwa sprzęgła tarczowe sterowane elektronicznie, umożliwia szybszą zmianę biegów
Jak działa sprzęgło hydrokinetyczne?
Sprzęgło hydrokinetyczne w automacie działa na zasadzie przekazywania energii przez olej. Specjalna pompa połączona z silnikiem wprawia ciecz w ruch wirowy.
Wirująca ciecz przekazuje energię na turbinę, która jest połączona ze skrzynią biegów. To właśnie dzięki temu rozwiązaniu sprzęgło w automatycznej skrzyni działa tak płynnie.
System wykorzystuje również przekładnię typu multiplikator, która zwiększa moment obrotowy przy niskich prędkościach. Rozwiązanie to sprawia, że automaty mają sprzęgło działające wydajnie w każdych warunkach.
Sprzęgło w skrzyni dwusprzęgłowej (DSG)
Skrzynia DSG wykorzystuje dwa sprzęgła tarczowe pracujące naprzemiennie. Gdy jedno sprzęgło jest aktywne i przenosi moment obrotowy, drugie przygotowuje kolejny bieg.
Ten system zapewnia błyskawiczną zmianę przełożeń, trwającą zaledwie 0,2 sekundy. Sprzęgło w automacie typu DSG łączy zalety manualnej i automatycznej skrzyni biegów.
Czytaj więcej: Kiedy wymienić rozrząd w samochodzie? Objawy zużycia i terminy wymian
Czym różni się sprzęgło w automacie od manualnego?
Cecha | Sprzęgło automatyczne | Sprzęgło manualne |
Konstrukcja | Hydrokinetyczna lub podwójna tarczowa | Pojedyncza tarcza cierna |
Obsługa | Automatyczna | Ręczna |
Trwałość | 150-200 tys. km | 100-150 tys. km |
Koszty naprawy | 8000-15000 zł | 2000-5000 zł |
Kiedy sprzęgło w automacie wymaga wymiany?
Pierwsze objawy zużycia sprzęgła w automacie to szarpanie podczas ruszania i opóźniona reakcja na wciśnięcie gazu. Dodatkowo może pojawić się charakterystyczne buczenie przy zmianie biegów.
Koszty serwisu sprzęgła w skrzyni automatycznej
Wymiana sprzęgła w automatycznej skrzyni biegów to poważna inwestycja. Koszt naprawy sprzęgła hydrokinetycznego waha się między 8000 a 12000 złotych. W przypadku skrzyń DSG kwota może wzrosnąć do 15000 złotych.
Regularna diagnostyka może zapobiec kosztownym naprawom. Przegląd sprzęgła w automacie co 50000 kilometrów pozwala wcześnie wykryć potencjalne problemy.
Zalety sprzęgła w skrzyni automatycznej
Sprzęgło w automacie zapewnia wyjątkowy komfort jazdy. Eliminuje ryzyko szarpnięć i zgaszenia silnika, co jest częstym problemem w autach z manualną skrzynią. System automatycznie dobiera optymalny moment zmiany biegów.
Nowoczesne konstrukcje sprzęgła w automatycznej skrzyni biegów są też bardziej trwałe. Przy prawidłowej eksploatacji mogą służyć nawet 200 tysięcy kilometrów. Dodatkowo, system chroni skrzynię przed uszkodzeniem przy błędach kierowcy.
Na co zwrócić uwagę wybierając auto z automatyczną skrzynią biegów?
Sprzęgło w automatycznej skrzyni biegów to zaawansowany element, który znacząco różni się od tradycyjnych rozwiązań manualnych. Występuje w dwóch głównych wariantach: hydrokinetycznym oraz DSG, z których każdy oferuje inne zalety dla kierowcy.
Choć sprzęgło w automacie jest droższe w naprawie niż jego manualny odpowiednik, zapewnia większą trwałość i komfort jazdy. Kluczowe jest regularne serwisowanie, które pozwala uniknąć kosztownych napraw sięgających nawet 15000 złotych.
Wybierając samochód z automatem, warto zwrócić uwagę na typ zastosowanego sprzęgła i jego stan techniczny. Sprzęgło w skrzyni automatycznej przy odpowiedniej eksploatacji może służyć nawet 200 tysięcy kilometrów, co czyni je wartą rozważenia alternatywą dla tradycyjnych rozwiązań.