Narzędzia

Skrzynie DSG: Wszystko co musisz wiedzieć przed zakupem auta

Autor Radosław Witkowski
Radosław Witkowski03.07.20246 min.
Skrzynie DSG: Wszystko co musisz wiedzieć przed zakupem auta

DSG skrzynia stała się w ostatnich latach bardzo popularna wśród kierowców, głównie ze względu na swoją płynność pracy i lepszą ekonomię paliwa w porównaniu ze skrzynią manualną. Jednak ten rodzaj przekładni ma również swoje wady, więc przed zakupem samochodu z DSG warto dowiedzieć się o niej czegoś więcej. W tym artykule omówimy zalety i wady skrzynek DSG, koszty ich obsługi i napraw, a także podpowiemy, na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego auta z taką przekładnią.

Kluczowe wnioski:
  • Skrzynia DSG łączy zalety przekładni manualnej i automatycznej, oferując płynną zmianę biegów i dobrą ekonomię paliwa.
  • Główne problemy z DSG to awarie sprzęgła oraz zużycie oleju, co może skutkować kosztownymi naprawami.
  • Regularna wymiana oleju i uważna eksploatacja są kluczowe dla długiej żywotności skrzyni DSG.
  • Przy zakupie używanego auta z DSG należy zwrócić uwagę na historię serwisową i stan techniczny skrzyni.
  • Właściwa obsługa i świadoma eksploatacja pozwalają cieszyć się z zalet skrzyni DSG przez długie lata.

Czym jest DSG skrzynia? Dlaczego jest tak popularna?

Skrzynia biegów DSG (z niem. Direktschaltgetriebe) to rodzaj bezstopniowej przekładni automatycznej opracowanej pierwotnie przez koncern Volkswagena. Łączy ona zalety klasycznej skrzyni manualnej z wygodą przekładni automatycznej, dzięki czemu zyskała sporą popularność wśród kierowców na całym świecie.

W skrzyni DSG zmiana przełożeń odbywa się za pomocą dwóch sprzęgieł wielopłytkowych sterowanych elektrohydraulicznie. Jedno sprzęgło jest połączone z biegami parzystymi, a drugie z nieparzystymi, co umożliwia błyskawiczną zmianę przełożenia bez przerwy w przeniesieniu napędu.

Co istotne, skrzynie biegów DSG 7 stopniowe charakteryzują się całkiem gładką pracą, a jednocześnie pozwalają na utrzymanie optymalnych obrotów silnika, co przekłada się na niższe zużycie paliwa w porównaniu ze skrzynią manualną. To właśnie połączenie zalet skrzyni manualnej i automatycznej, przy jednoczesnej oszczędności paliwa, sprawiło, że technologia DSG zyskała tak dużą popularność.

Pierwsza skrzynia DSG 7 biegowa pojawiła się w 2003 roku w samochodach Grupy Volkswagena, a z czasem została zaadaptowana również przez inne marki. Dziś możemy spotkać różne warianty skrzyń DSG w pojazdach klasy kompaktowej, rodzinnych van, SUV-ach, a nawet w samochodach sportowych.

Zalety DSG skrzyni w porównaniu do innych przekładni

Główną zaletą przekładni DSG jest wysoka wydajność przy jednoczesnej oszczędności paliwa. Przełożenia między biegami zmieniają się tu błyskawicznie i płynnie, bez charakterystycznej przerwy w przeniesieniu napędu obecnej w tradycyjnych skrzyniach automatycznych.

Co więcej, skrzynie biegów DSG radzą sobie z precyzyjnym dobieraniem przełożeń lepiej niż wiele skrzyń automatycznych, utrzymując optymalny zakres obrotów silnika. Przekłada się to na dobre osiągi i niskie spalanie.

Kolejną zaletą jest kompaktowa budowa, dzięki której skrzynie DSG są lżejsze niż typowe przekładnie automatyczne. Przekłada się to na mniejszą masę całkowitą pojazdu i potencjalnie lepsze właściwości jezdne.

Poza tym, dzięki elektronicznemu sterowaniu, nowoczesne skrzynie DSG 7 stopniowe można konfigurować różnymi trybami pracy, w tym sportowym, ekonomicznym czy nawet manualnym (sekwencyjnym). To spodoba się zarówno osobom ceniącym dynamikę jazdy, jak i tym stawiającym na maksymalną oszczędność paliwa.

  • Płynna i błyskawiczna zmiana biegów
  • Utrzymanie optymalnych obrotów silnika
  • Niższe zużycie paliwa niż w skrzyni manualnej
  • Kompaktowa i lekka budowa
  • Różne tryby jazdy (sportowy, ekonomiczny, manualny)

Czytaj więcej: Kiedy wymienić rozrząd w samochodzie? Objawy zużycia i terminy wymian

Główne problemy z DSG skrzynią - czy warto się martwić?

Pomimo licznych zalet, skrzynie DSG nie są wolne od wad. Jednym z głównych problemów wynikających z ich specyficznej konstrukcji są awarie sprzęgła, a dokładniej jego zużycie się i stopniowe rozłączanie.

Przyczyną tego może być niewłaściwa eksploatacja przekładni, np. zbyt agresywna jazda, holowanie przyczepy poza zaleceniami producenta lub po prostu przebycie dużego przebiegu bez wymiany oleju skrzyniowego.

Inną bolączką DSG skrzyń jest zwiększone zużycie oleju w porównaniu ze skrzyniami manualnymi czy klasycznymi automatami. Wynika to z konstrukcji przekładni i obecności dwóch sprzęgieł, które muszą być smarowane.

Choć awarie skrzyni DSG nie są normą, to jednak występują częściej niż w przypadku przekładni manualnej. Właściwa eksploatacja oraz przestrzeganie okresów międzywymieniowych oleju może jednak zminimalizować ryzyko usterek.

Jak dbać o DSG skrzynię, by działała bez zarzutu?

Zdjęcie Skrzynie DSG: Wszystko co musisz wiedzieć przed zakupem auta

Klucz do długiej i bezproblemowej eksploatacji skrzyni DSG leży w regularnym przeglądzie oraz wymianie oleju. Ten ostatni czynnik jest wyjątkowo istotny, gdyż olej w DSG nie tylko smaruje, ale również umożliwia prawidłowe przenoszenie momentu obrotowego na koła.

Producenci samochodów wyposażonych w skrzynię biegów DSG zalecają wymianę oleju co 60-90 tys. km lub co 2-3 lata, w zależności co nastąpi wcześniej. Przestrzeganie tego zapisu jest obowiązkowe, by uniknąć awarii sprzęgła i innych elementów wewnętrznych skrzyni.

Poza wymianą oleju, o DSG należy dbać przez przeprowadzanie regularnych przeglądów w autoryzowanym serwisie i unikanie agresywnej jazdy czy przeciążania przekładni (np. poprzez holowanie przyczepy o dopuszczalnej masie).

Warto również pamiętać, że wymiana oleju skrzyni biegów DSG 7 stopniowej jest procesem bardziej złożonym niż w przypadku zwykłej skrzyni manualnej czy automatycznej, dlatego lepiej powierzyć ją specjalistom.

  • Regularna wymiana oleju co 60-90 tys. km lub co 2-3 lata
  • Okresowe przeglądy w autoryzowanym serwisie
  • Unikać agresywnej jazdy i przeciążania skrzyni
  • Korzystać z usług profesjonalnych warsztatów podczas wymiany oleju

Podsumowanie

Skrzynia biegów DSG to nowoczesna przekładnia łącząca zalety skrzyni manualnej i automatycznej. Zapewnia płynną zmianę przełożeń, dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, jednak wymaga regularnej obsługi i wymiany oleju. Skrzynie DSG 7 stopniowe cieszą się popularnością wśród kierowców, lecz ich eksploatacja niesie ryzyko awarii sprzęgła i innych kosztownych napraw.

Dbając o DSG skrzynię poprzez wymianę oleju co 60-90 tys. km, okresowe przeglądy i umiarkowany styl jazdy, można cieszyć się jej zaletami przez długie lata. Przy zakupie używanego auta z skrzynią DSG 7 biegową warto sprawdzić historię serwisową i stan techniczny przekładni. Pomimo potencjalnych problemów, to wciąż bardzo dobre rozwiązanie dla osób ceniących sobie komfort automatycznej skrzyni przy zachowaniu niskiego spalania.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jak sprawdzić auto ze Szwecji - sprawdzenie auta po numerze VIN, historia pojazdu, opłaty i koszty
  2. Wypowiedzenie OC przy sprzedaży samochodu - krok po kroku
  3. Opłaty za autostrady Hiszpania - Płatne autostrady w Hiszpanii
  4. Marki sportowych aut - najlepsze modele i ceny
  5. Jak sprawdzić czy auto jest kradzione - innowacyjne metody sprawdzania
Autor Radosław Witkowski
Radosław Witkowski

Jestem doradcą w salonach samochodowych. Doradzam klientom przy wyborze odpowiedniego modelu auta, koloru, wyposażenia. Dzielę się też moją wiedzą na temat nowych technologii stosowanych w najnowszych modelach samochodów.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły