Przegląd nowego samochodu po roku - Co ile przegląd nowego samochodu

Przegląd nowego samochodu po roku - Co ile przegląd nowego samochodu
Autor Dorian Nowak
Dorian Nowak11.12.2023 | 6 min.

Przegląd nowego samochodu po roku to ważny element w prawidłowej eksploatacji pojazdu. Wielu kierowców zastanawia się, kiedy należy wykonać pierwszy przegląd fabryczny i co on obejmuje. W tym artykule wyjaśnimy, co zawiera standardowy przegląd roczny, ile kosztuje i dlaczego warto go wykonać zgodnie z zaleceniami producenta.

Kluczowe wnioski:
  • Przegląd po pierwszym roku ma kluczowe znaczenie dla zachowania gwarancji.
  • Podczas przeglądu sprawdzane są wszystkie podzespoły mające wpływ na bezpieczeństwo.
  • Koszt przeglądu zależy od modelu samochodu i warsztatu, zwykle to 500-1000 zł.
  • Najczęstsze usterki w pierwszym roku to zużycie klocków hamulcowych i problem z amortyzatorami.
  • Terminowy przegląd pozwala uniknąć poważnych, kosztownych awarii w przyszłości.

Przegląd nowego samochodu po pierwszym roku

Kupno nowego samochodu to duży wydatek, dlatego chcemy, by służył nam jak najdłużej bez awarii. Aby to osiągnąć, należy pamiętać o regularnych przeglądach zgodnie z zaleceniami producenta.

Pierwszy przegląd po roku od zakupu auta jest szczególnie istotny. Pozwala sprawdzić stan najważniejszych podzespołów i wykryć ewentualne nieprawidłowości we wczesnej fazie, co pozwala uniknąć poważniejszych problemów w przyszłości.

Termin pierwszego przeglądu

Większość producentów zaleca, by pierwszy przegląd wykonać po przejechaniu około 10-20 tys. kilometrów lub po roku użytkowania pojazdu - w zależności od tego, co prędzej nastąpi.

Dokładny termin jest podany w książce serwisowej lub instrukcji obsługi naszego samochodu. Należy pamiętać, że przekroczenie tego terminu może skutkować utratą gwarancji.

Zakres przeglądu rocznego

Zakres pierwszego przeglądu obejmuje wiele elementów. Są to m.in.:

  • wymiana oleju silnikowego i filtra oleju
  • kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych
  • sprawdzenie zużycia klocków hamulcowych
  • oględziny elementów układu wydechowego
  • sprawdzenie stanu opon i geometrii zawieszenia
  • diagnostyka komputerowa silnika i systemów elektronicznych

Usługa obejmuje również drobne naprawy i regulacje, jeśli zostaną wykryte jakieś nieprawidłowości, np. dokręcenie poluzowanych śrub czy uzupełnienie brakujących płynów.

Koszty przeglądu rocznego

Koszt takiego przeglądu wynosi zwykle od 500 do 1000 zł w zależności od marki i modelu samochodu. Najdrożej jest w autoryzowanych serwisach dealerskich. W niezależnym warsztacie może być nieco taniej. Istotne elementy, takie jak filtr oleju, czy klocki hamulcowe, są zwykle rozliczane osobno. Nawet jednak w tanim zakładzie ze standardowymi częściami pierwszy przegląd najpewniej będzie nas kosztował kilkaset złotych.

Przeglądy okresowe w okresie gwarancji

Producenci samochodów wymagają regularnych i terminowych przeglądów przez cały okres gwarancji, który standardowo wynosi 2 lub 3 lata.

Najczęściej są to przeglądy co 10-20 tys. kilometrów przebiegu (w zależności od marki) lub maksymalnie raz w roku. Jeśli pominiemy choć jeden przegląd, możemy stracić prawo do napraw gwarancyjnych.

Co istotne, przepisy wielu firm pozwalają na wykonywanie wymaganych przeglądów nie tylko w autoryzowanych serwisach, ale również w niezależnych warsztatach, pod warunkiem udokumentowania zakresu przeprowadzonych prac. Warto o tym pamiętać - może to pozwolić sporo zaoszczędzić.

Marka samochodu Maksymalny odstęp (km / miesiące)
Toyota 20 tys. km lub 12 miesięcy
Volkswagen 15 tys. km lub 1 rok

Dokładne wymagania podawane są w książce serwisowej lub gwarancyjnej. W razie przekroczenia limitu przebiegu lub czasu pomiędzy przeglądami możemy stracić gwarancję.

Czytaj więcej: Jak szukać auta z Niemiec - Wyszukiwarka samochodów z Niemiec

Kontrola podzespołów podczas przeglądu

Podczas przeglądu rocznego i okresowych serwisowania pojazdu mechanik kontroluje działanie i stan techniczny niemal wszystkich podzespołów mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy, takich jak:

  • silnik
  • układ napędowy
  • układ hamulcowy
  • układ kierowniczy
  • układ wydechowy
  • instalacja elektryczna wraz z oświetleniem
  • ogumienie
  • zawieszenie

Szczególnie dokładnie sprawdzane są elementy, takie jak:

  • klocki i tarcze hamulcowe pod kątem zużycia
  • paski rozrządu i paski osprzętu pod kątem pęknięć i odkształceń
  • stan akumulatora
  • geometria kół i zawieszenia
  • świece, olej silnikowy, filtr oleju, filtr powietrza, filtr paliwa

Zmiana oleju i filtrów następuje według sugerowanych przez producenta interwałów. Standardowo jest to co 10 tys. km lub raz do roku.

Typowe usterki w pierwszym roku użytkowania

Przegląd nowego samochodu po roku - Co ile przegląd nowego samochodu

W pierwszym roku eksploatacji samochodu najczęściej pojawiają się następujące usterki:

  • przyspieszone zużycie klocków hamulcowych - wynika ze "szlifowania" nowego układu hamulcowego
  • luźne złącza elektryczne - efekt drgań podczas jazdy
  • nieszczelności układu chłodzenia lub klimatyzacji
  • pęknięcia amortyzatorów - najczęściej tylnych
  • wycieki oleju silnikowego w okolicy uszczelniaczy i pierścieni

Dlatego pierwszy przegląd pozwala wychwycić takie usterki w początkowej fazie i naprawić je, zanim doprowadzą do poważniejszych awarii.

Ile kosztuje przegląd fabryczny nowego samochodu?

Pierwszy przegląd fabryczny w większości aut zazwyczaj jest bezpłatny pod warunkiem, że wykonany zostanie w autoryzowanej stacji dealerskiej. Obejmuje on jednak tylko podstawowe czynności, takie jak kontrola poziomów płynów, regulacja ciśnienia w oponach czy sprawdzenie świateł. Ewentualna wymiana części i dodatkowe naprawy są płatne według cennika warsztatu.

Nasze samochody najczęściej kupujemy u pośredników, gdzie takie przeglądy nie są już refundowane. W takim przypadku za podstawowy przegląd roczny w ASO zapłacimy zazwyczaj 400-700 zł.

Regularne przeglądy pojazdu przez cały okres użytkowania są koniecznością, jeśli chcemy bezpiecznie jeździć i uniknąć przykrych awarii. Szczególnie pierwszy roczny przegląd w nowym aucie jest kluczowy, abyśmy mogli cieszyć się bezproblemową eksploatacją przez wiele następnych lat.

Podsumowanie

Przegląd nowego samochodu po pierwszym roku użytkowania jest kluczowy dla utrzymania jego dobrego stanu technicznego. Choć wizyta w warsztacie generuje dodatkowe koszty, to jednak warto wykonać pierwsze badanie techniczne, aby zadbać o bezpieczeństwo oraz uniknąć poważniejszych, droższych napraw w przyszłości.

Podczas pierwszego przeglądu mechanik kontroluje większość podzespołów auta - silnik, układ hamulcowy, zawieszenie i wiele innych. Pozwala to wykryć ewentualne usterki lub nieprawidłowości już na wczesnym etapie. Najczęstsze problemy w pierwszym roku to nadmierne zużycie klocków hamulcowych, nieszczelności czy luźne połączenia elektryczne.

Przeglądy są wymagane nie tylko po pierwszym roku, ale regularnie przez cały okres gwarancji. Respektowanie terminów badania technicznego zgodnie z zaleceniami producenta jest warunkiem zachowania ochrony gwarancyjnej. Dlatego powinniśmy pamiętać o systematycznym serwisowaniu naszego nowego nabytku.

Podsumowując, terminowe przeglądy to nie tylko wymóg formalny, ale przede wszystkim skuteczna metoda uniknięcia poważnych, kosztownych awarii w przyszłości. Dbałość o regularne kontrole stanu technicznego to najlepsza inwestycja w bezproblemową eksploatację nowego pojazdu przez wiele lat.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jak sprawdzić auto ze Szwecji - sprawdzenie auta po numerze VIN, historia pojazdu, opłaty i koszty
  2. Definicja wypadku drogowego i kolizji - Co to jest wypadek drogowy?
  3. Auta z Włoch - Import samochodów z Włoch - Opinie
  4. Jak sprawdzić wersję i wyposażenie pojazdu po numerze VIN
  5. Jak jeździć autem: technika jazdy samochodem dla początkujących
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dorian Nowak
Dorian Nowak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym. Testuję nowe modele aut i oceniam je pod kątem osiągów, wyposażenia, komfortu jazdy. Piszę też poradniki jak kupić dobry samochód i na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego auta.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

0