Usterki

Piszczące hamulce w samochodzie - Jak rozwiązać problem?

Autor Florencja Kubiak
Florencja Kubiak11.12.20237 min.
Piszczące hamulce w samochodzie - Jak rozwiązać problem?

Piszczące hamulce w samochodzie to bardzo powszechny i dokuczliwy problem, z którym spotyka się wielu kierowców. Wpiszczący lub przeszywający dźwięk podczas hamowania nie dość, że jest nieprzyjemny, to może też budzić obawy co do bezpieczeństwa jazdy. Na szczęście zdiagnozowanie i ustalenie źródła pisku jest stosunkowo proste, podobnie jak usunięcie usterki.

Kluczowe wnioski:
  • Piszczenie to często efekt zużycia klocków lub tarcz hamulcowych.
  • Można je naprawić samemu przy niewielkim nakładzie pracy i kosztów.
  • Nierozwiązany problem grozi brakiem skuteczności hamulców.
  • Diagnoza nie wymaga specjalistycznych narzędzi i umiejętności.
  • Poprzez wymianę podstawowych elementów można łatwo wyeliminować uciążliwy pisk.

Jak zdiagnozować piszczące hamulce

Gdy podczas hamowania słyszymy nieprzyjemny, przeszywający pisk, pierwszym krokiem powinno być zlokalizowanie źródła hałasu. W tym celu należy zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu i sprawdzić, przy hamowaniu którego koła słychać dźwięk.

Jeśli usłyszymy identyczny odgłos podczas hamowania obu osi, to szukać należy problemu w układzie hamulcowym. Natomiast piszczenie pojawiające się tylko z przodu lub tyłu będzie oznaczało konieczność naprawy konkretnego zacisku, tarczy lub klocków.

Kolejnym etapem diagnozy jest oględziny klocków hamulcowych. Sprawdzamy, czy zachowują równą grubość i nie zmniejszyły się do minimum. Równie ważny jest stan tarcz - nierówności i rysy to sygnał konieczności ich wymiany. To łatwe do przeprowadzenia samodzielnie działania, dające obraz problemu i wskazówki co do jego źródła.

Jazda testowa

Kluczowym elementem diagnozy jest przeprowadzenie jazdy testowej. Podczas niej w różnych warunkach wykonujemy szereg hamowań z taką samą siłą i nasłuchujemy ewentualnego pisku. Pozwoli nam to precyzyjnie zlokalizować problem i określić, przy jakiej prędkości lub mocy hamowania się nasila.

Takie kilkuminutowe badanie najlepiej przeprowadzić na pustym parkingu lub mało uczęszczanej drodze. Pozwoli to bezpiecznie prowokować piszczące dźwięki, określając, czy generują je wyłącznie hamulce, czy dodatkowo opony lub zawieszenie.

Możliwe przyczyny piszczących hamulców

Piszczące hamulce w samochodzie to jedna z najpowszechniejszych usterek spotykanych przez kierowców. Na szczęście w większości przypadków nie wymagająca kosztownych napraw i łatwa do samodzielnego usunięcia. Pisk może pojawić się z wielu powodów, do najczęstszych należą:

  • Zużyte lub pęknięte klocki hamulcowe
  • Nadmiernie ścierające się i poorane tarcze hamulcowe
  • Zbyt niski poziom lub utleniony płyn hamulcowy

Zdecydowanie rzadziej odpowiedzialne za pisk mogą być:

Uszkodzenie tłoka w zacisku Luźne elementy zawieszenia
Źle dobrane klocki lub tarcze Zużycie łożyska piasty

Czytaj więcej: Uszkodzone auta z Niemiec - ogłoszenia samochodowe, niemieckie strony auta

Sposoby naprawy piszczących hamulców

Gdy już zlokalizujemy źródło uciążliwego pisku, musimy podjąć kroki w celu jego wyeliminowania. W większości przypadków to prosty zabieg, polegający na:

  • Wymianie przetartych, pękniętych bądź zbyt cienkich klocków hamulcowych na nowe
  • Zastąpieniu rysowanych lub deformujących się tarcz hamulcowych świeżymi
  • Uzupełnieniu płynu hamulcowego, wymianie przewodów i całego układu, jeśli piszczącemu klockowi towarzyszył brak twardości pedału lub opóźniona reakcja na hamowanie

W skrajnych przypadkach konieczne będzie również:

Kompleksowa naprawa lub wymiana zacisku przy problemach z tłokiem. Likwidacja luzów w zawieszeniu lub naprawa łożyska, gdyby zdiagnozowano tam źródło dźwięku.

Wybór elementów zamiennych

Aby naprawa była skuteczna i trwała, musimy dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe. Parametry dobieramy na podstawie specyfikacji naszego pojazdu, sprawdzając wymiary, kształt i moc. Najpewniej wybierając oryginalne części renomowanych firm na bazie numeru rejestracyjnego lub VIN.

Zbyt miękkie lub twarde klocki nie będą dobrze współpracowały z tarczami, źle rozkładając temperaturę i siłę hamowania. Niespełniające wymagań tarcze hamulcowe szybko ulegną deformacji, znów wywołując pisk.

Wymiana klocków hamulcowych przy piszczeniu

Piszczące hamulce w samochodzie - Jak rozwiązać problem?

Piszczące klocki hamulcowe to przyczyna większości problemów, dlatego często w pierwszej kolejności decydujemy się na ich wymianę. To proces, który bez problemu można przeprowadzić we własnym zakresie, co pozwala zaoszczędzić kilkaset złotych kosztów robocizny w warsztacie.

Krok po kroku

Oto schemat zastępowania piszczących i nadmiernie ścierających się elementów klocków nowymi w naszym aucie:

  1. Zabezpieczamy samochód hamulcem ręcznym i podnosimy go na lewarku w bezpiecznym miejscu.
  2. Odkręcamy koła i demontujemy tarcze.
  3. Za pomocą szczypiec uciskowych lub ściągacza zdejmujemy klocki i czyszczemy uchwyt.
  4. Skontrolujmy cylinder tłokowy i stan płynu hamulcowego.
  5. Mocujemy nowe klocki hamulcowe. Sprawdzamy prawidłowe osadzenie i swobodny ruch tłoka.
  6. Zakładamy umyte tarcze i koła. Dokręcamy nakrętki z właściwym momentem.
  7. Wykonujemy kilkukrotne hamowanie próbne na niewielkiej prędkości, rozgrzewając klocki.

Płyn hamulcowy a piszczące hamulce

Zbyt niski poziom lub nieodpowiednia jakość płynu hamulcowego może przyczyniać się do powstawania uciążliwego pisku. Jego rolą jest bowiem prawidłowe smarowanie i chłodzenie elementów układu, a także przenoszenie nacisku z pedału na klocki.

Stęchły, zanieczyszczony lub ulotniony preparat nie będzie mógł tego zapewnić. Doprowadzi to do zbyt intensywnego tarcia, wysokiej temperatury i samoczynnego pisku jako efektu ubocznego.

Dlatego regularnie sprawdzamy poziom płynu, wymieniając go średnio co dwa lata na nowy, zgodny ze specyfikacją pojazdu. Pozwoli to zachować płynność hamulców, a przy okazji zapobiec pojawieniu się uciążliwego piszczenia czy szurania.

Kiedy wymienić tarcze hamulcowe z powodu pisku

Wymiana tarcz hamulcowych będzie konieczna w momencie gdy zauważymy na nich głębokie rysy, pęknięcia lub przebarwienia, szczególnie w okolicach otworów wentylacyjnych. Świadczy to bowiem o ich nadmiernym nagrzewaniu się lub deformacji pod wpływem hamowania.

Tego typu uszkodzenia prowadzą do zaburzeń płynności hamowania i często stają się źródłem piszczącego dźwięku. Co ważne, wymiana musi być przeprowadzona parami na obu kołach osi, inaczej droga hamowania i siła będą nierówne, obniżając stabilność.

W połączeniu z nowymi, nieprzypiszczonymi klockami hamulcowymi pozwoli to na całkowite wyeliminowanie dokuczliwego pisku i odzyskanie fabrycznej sprawności hamowania naszego auta.

Podsumowanie

Piszczące hamulce to powszechny problem spotykany przez kierowców. Na szczęście łatwy do zdiagnozowania i usunięcia we własnym zakresie, bez konieczności wizyty w serwisie. Kilkuminutowa jazda testowa pozwoli określić, która z osi odpowiada za piszczące hamulce, a proste oględziny wskażą przyczynę - zwykle przetarte klocki lub tarcze.

Nie ma potrzeby zamawiania lawety i holowania auta do warsztatu! Naprawić da się je w domu lub na parkingu, wymieniając tanie elementy eksploatacyjne. Nowe klocki i tarcze hamulcowe kosztują niewiele, a ich wymiana zajmuje 30-60 minut. To proces, który ogarnie każdy majsterkowicz z podstawowymi umiejętnościami i zestawem kluczy.

Regularne kontrole stanu okładzin ciernych i tarcz zapobiegną nagłemu pojawieniu się piszczących hamulców. Warto też pamiętać o wymianie płynu hamulcowego co 2 lata - przedłuży on żywotność całego układu. Zadbany, sprawny układ hamulcowy to podstawa bezpiecznej jazdy i komfortu za kierownicą!

Mamy nadzieję, że artykuł pozwolił zrozumieć naturę problemu piszczących hamulców i dał praktyczną wiedzę, jak sobie z nim skutecznie poradzić. Zachęcamy do dzielenia się własnymi doświadczeniami w komentarzach i zadawania pytań!

Najczęstsze pytania

Najczęstszymi przyczynami są zużyte, porysowane lub popękane klocki hamulcowe. Pisk wywołują też nadmiernie nagrzewające się, poorane tarcze hamulcowe.

Gdy stwierdzimy ich nierównomierną grubość, głębokie rowki, pęknięcia lub szczątkowy stan. Wtedy nie zapewniają już skutecznego hamowania.

Przeprowadzając jazdę testową w różnych warunkach drogowych, z różną siłą nacisku na pedał. Pozwala to zlokalizować źródło pisku.

Wcale nie. To prosta, kilkudziesięciominutowa naprawa dostępna dla każdego kierowcy. Wymaga podstawowych umiejętności i narzędzi.

Regularnie kontrolując zużycie klocków i tarcz. Wymieniając płyn hamulcowy co 2 lata. Stosując części renomowanych firm.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jak sprawdzić auto ze Szwecji - sprawdzenie auta po numerze VIN, historia pojazdu, opłaty i koszty
  2. Definicja wypadku drogowego i kolizji - Co to jest wypadek drogowy?
  3. Auta z Włoch - Import samochodów z Włoch - Opinie
  4. Jak sprawdzić wersję i wyposażenie pojazdu po numerze VIN
  5. Jak jeździć autem: technika jazdy samochodem dla początkujących
Autor Florencja Kubiak
Florencja Kubiak

Jestem instruktorką jazdy. Dzielę się wiedzą jak bezpiecznie i ekonomicznie jeździć samochodem. Omawiam przepisy ruchu drogowego i udzielam porad, jak zdać egzamin na prawo jazdy za pierwszym razem.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły