Samochody

Ford Focus Mk3 Hatchback - przegląd modelu: co warto wiedzieć

Dorian Nowak27 lipca 20245 min
Ford Focus Mk3 Hatchback - przegląd modelu: co warto wiedzieć

Focus MK3 Hatchback to jeden z najpopularniejszych kompaktowych modeli Forda z trzeciej generacji. Choć rynek motoryzacyjny przeszedł wiele zmian od czasu jego premiery w 2010 roku, ten hatchback wciąż znajduje uznanie wśród miłośników prowadzenia i praktycznych rozwiązań. W tym artykule przyjrzymy się bliżej zaletom, wadą i parametrom technicznych tego auta, byś mógł podjąć świadomą decyzję przy ewentualnym zakupie.

Kluczowe wnioski:
  • MK3 to następca bardzo popularnych poprzednich generacji Focusa, łączący dobre osiągi z przestronnością kabiny i praktycznością.
  • Dostępne są różne wersje silnikowe – benzynowe i wysokoprężne, o mocy od 85 do 182 KM.
  • Wersja hatchback oferuje pojemny, regularny bagażnik i niską linię dachu dla dobrej aerodynamiki.
  • Wnętrze jest ergonomiczne i dobrze wyposażone, choć materiały mogłyby być lepszej jakości.
  • To nadal dobry wybór na rynku używanych aut za rozsądną cenę, jeśli szukasz kompaktowego, praktycznego hatchbacka.

Ciemna strona Forda Focus MK3 Hatchback: wady tego modelu

Choć Focus MK3 Hatchback to sprawdzony i lubiany model, nie jest pozbawiony wad. Jedną z głównych bolączek jest skromna jakość niektórych materiałów użytych we wnętrzu. Twardsza plastikowa konsola centralna i drzwi mogą sprawiać wrażenie taniej wykonania. Inną niedogodnością są stosunkowo wysokie koszty serwisowania w autoryzowanych serwisach Forda.

Posiadacze tej wersji hatchbacka narzekają również na słabą widoczność do tyłu z powodu małej szyby i grubych słupków. Dodatkową wadą są dosyć wysokie ceny przeglądów i napraw w autoryzowanych serwisach Forda, które niejednokrotnie są wyższe niż w niezależnych warsztatach.

Część krytyków zwraca również uwagę na nieco przestarzałe multimedia i system inforozrywki. Wprawdzie radia i zestawy głośnomówiące działają dobrze, ale brakuje im nowoczesnych funkcji znanych z nowszych aut. Mimo to ogólna opinia na temat Forda Focus MK3 Hatchback jest pozytywna, a jego wady nie są aż tak dokuczliwe, zwłaszcza z racji przystępnej ceny na rynku wtórnym.

Wnętrze Forda Focus MK3 Hatchback: opis kokpitu i wyposażenia

Kabina Forda Focus MK3 Hatchback jest przestronna i dobrze zorganizowana. Deska rozdzielcza ma przejrzysty układ, a wszystkie najważniejsze przyrządy i przełączniki znajdują się w zasięgu ręki kierowcy. Konsola środkowa jest nieco masywna, ale dostarcza użyteczną przestrzeń do przechowywania drobiazgów.

Standardowe wyposażenie oferuje wiele udogodnień, takich jak klimatyzacja manualna lub dwustrefowa, wielofunkcyjna kierownica, komputer pokładowy oraz radio z portem USB. W bogatszych wersjach znajdziemy również wielofunkcyjny wyświetlacz, system nawigacji czy zaawansowany system audio.

  • Przednie fotele są wygodne i dobrze wyprofilowane, gorzej wypada nieco płaska i mało profilowana kanapa z tyłu.
  • Ze względu na niski sufit wnętrze może sprawiać wrażenie klaustrofobicznego dla wyższych pasażerów, zwłaszcza na tylnej kanapie.

Materiały użyte we wnętrzu są przyjemne w dotyku, choć nie wszystkie są najwyższej jakości. Ogólnie jednak wnętrze Forda Focus MK3 Hatchback jest funkcjonalne i ergonomiczne, z licznymi schowkami i dobrym rozmieszczeniem elementów obsługi.

Czytaj więcej: Chińskie samochody: Nowe modele na polskim rynku motoryzacyjnym

Silniki i osiągi Forda Focus MK3 Hatchback: pod maską

Oferta silnikowa Forda Focus MK3 Hatchback jest bogata i zróżnicowana. Nabywcy mogą wybierać spośród kilku silników benzynowych i wysokoprężnych, o mocach od 85 do 182 KM. Wśród najbardziej popularnych jednostek napędowych wymienić należy czterocylindrowe wolnossące benzynowe 1.6 (105 KM lub 125 KM) oraz turbodoładowany silnik 1.0 EcoBoost o mocy 100 lub 125 KM.

Z kolei diesle wysokoprężne reprezentują m.in. warianty 1.6 TDCI o mocy 95 KM lub 2.0 TDCI rozwijający 115, 140 lub nawet 163 KM. Topową wersję stanowi rasowy Focus ST, napędzany widlastą czwórką benzynową 2.0 EcoBoost o mocy 250 KM.

  • Silniki benzynowe oferują niezłą dynamikę, przy zachowaniu rozsądnego zużycia paliwa na poziomie 6-7 l/100 km w cyklu mieszanym.
  • Diesle są bardziej oszczędne, ale ich osiągi nie należą do rewelacyjnych – przyspieszenie nawet mocniejszych wersji jest umiarkowanie satysfakcjonujące.

Niezależnie od wyboru konkretnego silnika, Focus MK3 Hatchback przekonuje dopracowanymi zawieszeniem i układem kierowniczym, zapewniającym angażujące prowadzenie i dobrą precyzję skrętu. To niewątpliwie zaleta tego modelu.

Wymiary i bagażnik Forda Focus MK3 Hatchback: dane techniczne

Ford Focus MK3 Hatchback to kompaktowy samochód o wymiarach mieszczących się w granicach tego segmentu. Długość nadwozia wynosi 4358 mm, rozstaw osi 2648 mm, a wysokość to 1484 mm. Rozwiązania konstrukcyjne pozwalają zaoszczędzić miejsce, zwłaszcza z przodu, na korzyść przestronnej kabiny pasażerskiej.

Bagażnik w hatchbacku zaskakuje pojemnością 316 litrów. To zdecydowanie dobry wynik, zbliżony do większych aut typu liftback czy kombi. Regularne kształty i niska krawędź załadunkowa ułatwiają pakowanie większych przedmiotów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń transportowa powiększa się do nawet 1101 litrów.

Mimo kompaktowych rozmiarów zewnętrznych, Focus MK3 Hatchback oferuje więc całkiem przyzwoite przestrzenie wnętrza, na poziomie zdecydowanie wyższym od klasycznych miejskich hatchbacków. To duży atut tego modelu, który sprawia, że nadaje się doskonale do miasta, ale świetnie radzi sobie również w roli auta rodzinnego czy dłuższych trasach.

Podsumowanie

Ford Focus MK3 Hatchback to udana propozycja dla poszukujących praktycznego, zwrotnego i dobrze wyposażonego samochodu kompaktowego. Choć model ten nie jest idealny i ma swoje słabe punkty, jak przeciętna jakość plastików we wnętrzu czy słabsza widoczność na zewnątrz, to jednak w całości prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Focus MK3 Hatchback łączy dobre osiągi z przestronną kabiną i pojemnym, regularnym bagażnikiem.

Pod maską kierowcy mają do wyboru różne jednostki napędowe - od oszczędnych, choć niezbyt żwawych diesli, po dynamiczne silniki benzynowe jak 1.6 czy 2.0 EcoBoost. Dopełnieniem są bogate systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. To dobry kompakt za rozsądne pieniądze, dla tych ceniących dobre właściwości jezdne i wszechstronność zastosowań.

Najczęstsze pytania

Zaskakująco pojemny bagażnik, dobre własności jezdne i kompaktowe rozmiary sprawiają, że Focus MK3 Hatchback jest bardzo miejskim autem. Zwrotność i dobre przyspieszenia ułatwiają poruszanie się w gęstym ruchu, a jednocześnie hatchback nie zajmuje wiele miejsca na parkingu.

Wśród jednostek benzynowych polecane są wolnossące 1.6 o mocy 125 KM oraz turbodoładowane EcoBoosty 1.0 125 KM, łączące żwawe osiągi z rozsądnym zużyciem paliwa. Z diesli dobry wybór to 2.0 TDCI o mocy 140-163 KM, zapewniający przyzwoitą dynamikę przy niskim spalaniu.

Pomimo kompaktowych rozmiarów zewnętrznych, wnętrze Focusa MK3 Hatchback jest zaskakująco przestronne. Przednie fotele są bardzo wygodne, z tyłu jest akceptowalnie pod warunkiem, że nie jesteśmy zbyt wysocy. Prawdziwym atutem jest też pojemny, regularny bagażnik.

W standardzie Focus MK3 Hatchback ma poduszki powietrzne, system kontroli trakcji, wspomaganie hamowania awaryjnego i ESP. W bogatszych wersjach znajdziemy też monitoring martwego pola, asystenta pasa ruchu i inne systemy wspomagające kierowcę.

Focus MK3 Hatchback nie jest autem szczególnie awaryjnym, jednak jak każdy samochód po latach eksploatacji może zacząć sprawiać pewne problemy. Kluczowe jest regularne serwisowanie i dobór rzetelnego warsztatu, by uniknąć poważnych i kosztownych awarii.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Szwecja rejestracja | Szwedzkie tablice rejestracyjne online
  2. Uprawnienia kategorii B w prawie jazdy: co możesz prowadzić?
  3. Ford Kuga – dane techniczne i co jeszcze musisz wiedzieć przed zakup
  4. Zakup używanego samochodu - na co zwrócić uwagę wybierając auto?
  5. Pasek klinowy a rozrząd: poznaj różnice i zasady działania
Autor Dorian Nowak
Dorian Nowak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym. Testuję nowe modele aut i oceniam je pod kątem osiągów, wyposażenia, komfortu jazdy. Piszę też poradniki jak kupić dobry samochód i na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego auta.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły